Tuesday, May 27, 2014

3 Tips Urus Masa Usahawan Internet


 Masa adalah antara aset dan modal terpenting yang kita miliki dalam hidup, selain wang ringgit.  Masa lebih penting daripada wang.  Andai wang hilang, kita boleh mencarinya semula, tetapi masa yang pergi tidak akan kembali.
 

Sebagai usahawan yang berkecimpung dalam bisnes internet, satu masalah yang biasa dihadapi oleh usahawan-usahawan di internet adalah silap mengurus masa.  Ada yang duduk berjam-jam di depan komputer, tetapi hasil yang diperolehi adalah kurang.  Tidak sedikit aktiviti melencong daripada aktiviti bisnes.



Pada kali ini, saya ingin berkongsi untuk manfaat bersama adalah beberapa panduan mudah untuk pengurusan masa bagi usahawan internet.

1) Buat jadual waktu untuk urus bisnes setiap hari. Misalnya masa untuk online bisnes adalah 4 jam setiap hari.  1 jam pagi, 1 jam tengahari, 1 jam petang dan 1 jam malam. Pada waktu tersebut, fokus kepada urusan bisnes sahaja berbanding urusan peribadi.

2)  Setiap kali mahu online tanya diri, “Apa yang saya mahu buat?”. Sediakan senarai tugas yang mahu dilakukan, kemudian susun tugasan tersebut mengikut prioriti atau keutamaan. Dahulu perkara yang lebih penting ke atas perkara penting.

3)  Sediakan jam lonceng atau ‘reminder’ dalam telefon untuk mengingatkan berapa lama kita perlu online.  Ini bagi mengelakkan kita daripada terbabas dan terlebih waktu daripada yang sepatutnya.  Dengan meletakkah tempoh, ia akan buat kita lebih fokus.

Mudah bukan 3 tip ini? Mudah, tetapi ia memberikan impak yang besar kepada bisnes kita sebagai usahawan internet.

(Sumber : http://www.notausahawan.com)

Saya juga mempunyai jadual kerja saya sendiri.  Setiap pagi sebelum bermula, saya akan menyemak 'things to do list' yang telah saya buat pada waktu malam.  Jadi saya sudah tahu apa kerja yang perlu di buat pada keesokan harinya.  Jika tidak sempat dihabiskan pada hari tersebut, saya akan cuba menghabiskan pada hari yang sama tetapi mungkin pada lewat malam atau pagi.  Jika tidak sempat juga, dibuat pada esok harinya.

Untuk fokus, ada yang kata senang dan ada juga yang berkata susah.  Seperti saya, ada kalanya susah disebabkan gangguan dari anak dan televisyen.  Sebab itulah kita perlu pandai membahagikan masa dan tulis tugasan yang perlu dibuat seperti diterangkan di atas.  Fokus dan konsisten.  InsyaAllah pasti berjaya.
Kredit : http://norazizahsudin.blogspot.com

0 comments:

Post a Comment

Catatan Popular